Centrumkyrkan i Mariannelund är en livaktig församling med 180 medlemmar i olika åldrar. Vi står i ett läge då vi behöver nyanställa och är nyfikna på vad som ligger framför!

Om tjänsten

Tjänsten är på 100 % och tillträdes efter överenskommelse.

• Som anställd hos oss kommer du ingå i ett team av 2-3 anställda. Du kommer jobba nära flera ideella ledare i olika verksamheter, du har en aktiv församlingsledning vid din sida och regelbundna träffar med pastorer i närområdet.
  • Du kommer tillsammans med församlingsledningen att ha huvudansvar för församlingens liv och utveckling. Du behöver därför ha överblick och insyn i våra olika verksamheter.
  • Du har huvudansvaret för själavård och det diakonala arbetet.
  • Tjänsten innebär teamledaransvar för ytterligare en eller två anställda.
  • Vi är öppna för att de gåvor och erfarenheter du har också får styra inriktningen på tjänsten.
Vem är du?

Vi tror att du är en social person, trygg i dig själv, som har lätt för att knyta kontakt med människor både i och utanför kyrkan. Vi önskar att du har förmåga att leda, samla och inspirera, och att du är väl förankrad i Bibeln och samtiden. Du behöver kunna jobba i team, men också vara van att arbeta självständigt. Utöver det ser vi fram emot att se vad du har för gåvor och hur du kan komplettera de egenskaper och drag som redan finns i församlingen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vilka är vi?

Vi är en EFK/pingstförsamling som längtar efter att fördjupa vår kristna tro och gemenskap, möta de behov som finns i vårt samhälle och se fler människor få lära känna Jesus.
Vi har utåtriktade verksamheter, flera har varit riktade till asylsökande, och samverkar när tillfälle ges med andra aktörer i samhället. Med ideella krafter driver vi en stor second hand-butik. Vårt missionsarbete präglar församlingen. Sedan pandemin nu börjat släppa taget om samhället är vi öppna för nya vanor och vägar framåt.

Barn- och ungdomsarbetet består i huvudsak av tonår, UV-scout och söndagsskola. Vi har haft ett gott samarbete med högstadieskolan där vår ungdomsledare i perioder varit deltidsanställd som fritidsledare.

Och så navet: varje söndag firar vi gudstjänst i en så gott som fullsatt kyrka. Vi hör olika röster i såväl predikan som sången och musiken. Att Mariannelunds Folkhögskola finns på orten bidrar till liv och rörelse i vår församling.

Om Mariannelund

Mariannelund gränsar till småländska höglandet och är centralort i de östra delarna av Eksjö kommun, Jönköpings län. Här finns skola f-9, vårdcentral, matbutik med mera. I bygden finns idrottsföreningar, kultur och fin natur: flera vandringsleder och många badsjöar mitt i Astrid Lindgrens hembygd. Närmsta stad är Vimmerby, två mil österut, och fyra mil västerut ligger Eksjö med ett av regionens sjukhus. Bussförbindelser finns åt båda håll.

Mariannelund ses ofta som en avfolkningsort, men faktum är att vi de senaste tio åren sett inflyttning av unga barnfamiljer, nyblivna pensionärer och nysvenskar som köper hus och etablerar sig i Mariannelund.

Ansökan och frågor

För mer information är du välkommen att höra av dig till oss!

Birger Karlsson, församlingens ordförande: 073-586 97 06, ordf@centrumkyrkanmariannelund.se

Skicka din ansökan med personligt brev och CV via mail, jobb@centrumkyrkanmariannelund.se.