Att skapa Fred (mars 2015)

”I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förut. Jag drömde det var fred på jord, och alla krig var slut”.

Ja, nog drömmer vi om fred på jorden. Men ska det någonsin bli mer än en dröm? När vi hör om läget i Syrien, Ukraina och Nigeria kan tanken på fred kännas mycket avlägsen.

Jesus, som i Bibeln bland annat omnämns som ”fredsfursten”, talar en hel del om fred. Men hans budskap är mer än en skimrande dröm. Jesus talar om fred, försoning och frihet som något konkret, och något som börjar i det lilla.

Jesus sa bland annat: ”Saliga är de som skapar fred, för de ska kallas Guds söner”. Att arbeta för fred är att gå i fredsfurstens fotspår. Men vad innebär det idag? Hur skapar vi fred i våra familjer, på våra arbetsplatser och i vårt samhälle?

Det vill vi utforska. Därför kommer våra gudstjänster i mars att handla om Fred.