Predikoserie i januari: "Livets gränser"

staketImorgon, på årets första söndag, påbörjar vi en predikoserie som kommer att pågå under januari månad. Temat för dessa fyra söndagar är ”Livets gränser”.

Varför ville människan till månen? Vad är det som gör det så häftigt när ett världsrekord slås? Och varför sätter vi upp staket runt vår tomtgräns när det varken skyddar oss från inkräktare eller fungerar som boskapshägn? Människan både älskar och hatar gränser. Vissa gör vi allt för att överträda, andra riskerar vi våra liv för att skydda. En del gränser syns, andra känns, men de allra flesta är diffusa.

Vi tror att Gud vill att vi ska ha gränser, att det finns gränser som är goda för oss att hålla. Men vi tror också att Gud vill att vi ska spränga de gränser som begränsar hans och vår kärlek till människor och världen. Den stora frågan är vilka gränser som ska hållas och vilka som ska sprängas. Detta vill vi tala, be och fundera över tillsammans. Välkomna på gudstjänst i januari!