Lär känna Jacob, vår nya ungdomsledare

I snart två månader har Jacob Folkesson varit anställd som ungdomsledare på halvtid i Centrumkyrkan.
– Jag har landat nu, men första månaden var det mycket med både nya jobb, ny lägenhet och så Litauen-resan.

Jacob är snickare i grunden, tjugotvå år och ursprungligen från Bockara i Kalmar län. Han är anställd på femtio procent i församlingen, och har även en halvtid som snickare på Rosén & Johansson. Hans uppgifter i församlingen är bland annat UV-scout, Lärjungaskolan, Tonår och läger av olika slag. En stor del handlar om att hänga med ungdomarna och finnas där som en förebild. Kombinationen mellan jobben fungerar hittills ganska bra.

Att bli ungdomsledare var långt ifrån självklart. Under andra terminen på Mariannelunds Folkhögskola brottades han en hel del med tanken. Och kom fram till att inte söka någon tjänst.

– Sen frågade Emil (Jonzon, bibellärare och ordförande i Barn- och ungdomsrådet) om jag var intresserad av den här tjänsten och då tänkte jag att det ändå var en dörr som öppnades och att jag borde prova.

Jacob är uppvuxen i en kristen familj och har sedan barnsben funnits med i Alliansförsamlingen i Bockara. Även där var han engagerad i Tonår och UV-scout. Trots det beskriver han sig inte som någon friluftsmänniska:

– Nej, jag bor gärna på hotell på semestern och lockades inte alls av att ge mig ut på övernattning mitt i vintern som äventyrsklassen på folkhögskolan. Jag känner mer att har jag en säng att sova i, då sover jag hellre i den!

När nu en stor del av fritiden blivit jobb vill det till att hitta andra intressen. Jacob tränar en hel del på gym, spelar innebandy och på vintern åker han gärna slalom. Dessutom träffar han gärna sin fästmö, Matilda, som nyss börjat läsa till tandsköterska och som synts till en del i församlingen.

– Vi träffades genom gemensamma vänner, och hade sett varandra i allians-sammanhang. Jag tyckte hon verkade trevlig så vi lärde känna varandra och blev tillsammans för drygt två år sedan.

Vad gör du om fem år?
– Oj, det vet jag inte. Men vi har ju gift oss. Ska man ha nåt barn då kanske?

Jacob är inte helt säker på att han i framtiden kommer gå tillbaka till snickarjobbet på heltid.

– Jag har funderat en del på att läsa teologi, men tänker att det kan bli jobbigt med en utbildning då jag har lätt dyslexi. Nu får jag i alla fall prova på att jobba i församling.

Å andra sidan berättar Jacob att han är väldigt disciplinerad, något han fått med sig från sina friidrottsår då han intensivt satsade på sprint.

– Jag gör saker tills det är färdigt, även om det är svårt.

Eftersom du gick på folkhögskolan kände du ju till Mariannelund och församlingen en del, vad avgjorde att du bestämde dig för flytta hit och bli ungdomsledare?

– Framför allt var det att jag fick frågan eftersom jag funderat mycket på att testa ungdomsledarlivet. En annan stor anledning till att jag valde att tacka ja var nog att det var halvtid. Det kändes lite läskigt att lämna all trygghet som jag ändå har i snickaryrket. Samhället märkte jag inte så mycket av i den bubbla jag levde i under folkhögskoletiden, men det jag såg skrämde mig inte alls från att flytta hit, det var bara spännande! Och församlingen verkade levande och härlig.

Efter ett par månader på plats i Mariannelund har Jacob gjort sig mer hemmastadd och har vant sig vid bekvämligheter som mataffär på orten. Han har också lärt känna ungdomarna bättre, inte minst genom dagarna i Litauen då några stycken fanns med.

– Jag tycker verkligen om församlingen här, den är livlig och många är engagerade.

Återigen säger vi varmt välkommen till Jacob, och vi ser fram emot att få se mer av honom och våra härliga ungdomar!

Text & foto: Linda Jonzon

Snabba fakta om Jacob Folkesson

Ålder: 22 år
Från: Bockara