Hjälp till i flyktingkatastrofen

Den senaste veckan har vi översköljts av rapporter om de största flyktingströmmarna sedan andra världskriget. Miljoner människor befinner sig på flykt och många av dem tvingas ut på livsfarliga resor för att rädda sig själva och sina familjer. Andra finns i enorma flyktingläger med knappa resurser och en mycket oviss framtid. Situationen är på många håll akut och vi kan inte – och får inte – vara oberörda inför det omänskliga lidande som kriget för med sig.

Samtidigt är inte allt hopplöst. Över hela Sverige börjar människor engagera sig för alla de oskyldiga som drabbats. Hjälporganisationer är på plats och ger mat och förnödenheter. Här har vi alla möjlighet att hjälpa till. Även ett litet bidrag kan göra stor nytta när vi är många.

Om du vill hjälpa till finns här två förslag på organisationer att ge pengar till. Centrumkyrkan samarbetar med Evangeliska Frikyrkan och PMU, som båda har ett etablerat arbete bland de som drabbats i Syrien och omkringliggande länder. Båda organisationerna har 90-konto vilket garanterar att pengarna når fram.

SMS: ”FLYKTING200” till 72980 för att ge 200 kr.
Bankgiro: 900-5588. Märk gåvan ”Flykting”
Swish: 123 900 4037. Märk gåvan ”Flykting”
Följ uppdateringar: www.efk.se/flykting

SMS: ”SYRIEN100” till 72980 och ge 100 kr.
Plusgiro: 90 00 50-6. Märk gåvan ”Syriens barn”
Swish: 9000506. Märk gåvan ”Syriens barn”
Läs mer på pmu.se.