På väg mot korset – fastetiden i Centrumkyrkan

Förberedelsetid. Smaka på det ordet. För någon låter det kanske otidsenligt och tråkigt. Som en period av trött väntan. För någon annan kanske det låter vilsamt. Tänk att äntligen få hinna förbereda sig, och inte bara kastas in i alla livets göromål.

När Jesus hade vandrat med sina lärjungar en tid börjar han så småningom prata om att ”gå upp till Jerusalem”, för att det var där Jesus skulle lida och dö för världen. Lärjungarna förstod länge inte vad han pratade om. Och eftersom vardagen ännu pågick så verkade de ibland glömma bort vilket mål deras Mästare hade. Men Jesus påminde dem flera gånger: Vi är på väg mot Jerusalem. På väg mot korset.

Vägen dit blev en förberedelsetid. För Jesus, naturligtvis. Men också för lärjungarna. Steg för steg skulle de förstå vart den här vägen tog dem. Ett efter ett skulle deras falska förhoppningar kläs av, och ett djupare hopp växa fram. Dag efter dag skulle denna förberedelsetid hjälpa dem att ta emot den gåva som var på väg.

I fastetiden får vi följa lärjungarna på vandringen mot Jerusalem. Vi får precis som dem rannsaka våra liv, för att söka efter ett djupare Hopp. Vi får kalibrera vårt sikte mot det som är den största högtiden av alla – påsken, då Jesus dör och uppstår.

På väg mot korset kan du som vill följa med i vår gemensamma bibelläsningsplan, genom Markusevangeliet. På väg mot korset kommer vi också få lyssna till förkunnelse som hjälper oss längs vägen.

Välkommen att slå följe på väg mot Jerusalem. På väg mot korset.

Läs mer i fastehäftet, skriv ut och följ bibelläsningsplanen genom Markusevangeliet.

Bibelläsningsplan och fastetext