Möt vår nya pastor, Björn Holm

Varför sökte du tjänsten som pastor?

– Det har vuxit fram under lång tid. Min fru växte upp i Mariannelundstrakten och hennes föräldrar bor inte långt härifrån. Vi hade därför ganska tidigt vissa planer på att dra oss hitåt med tiden. Vid några tillfällen hade vi besökt Centrumkyrkan och känt oss väldigt hemma i församlingen. Redan då växte en längtan hos mig att vara och arbeta i församlingen, och när tjänsten lystes ut var det självklart för mig att söka den.

Hur kommer det sig att du blev pastor?

– Det var inte min plan från början. Jag läste teologi i Örebro med inriktning mot forskning och undervisning. Men genom Guds ledning hamnade jag i församlingstjänst och fick lära mig både att Guds planer för oss inte alltid ser ut som vi tror och att församlingen är något fantastiskt att vara en del av. Så först blev jag församlingspredikant och gick sedan in som pastor när min föregångare slutade – det har jag aldrig ångrat.

Vad ser du mest fram emot med tjänsten?

– Det mesta, tror jag. Det är ett arbete med stor variation och många möjligheter. Jag ser fram emot att lära känna människorna, bygden och det som händer här, och se vilka uppgifter och skatter som Gud har i beredskap åt oss i allt detta.

Vad drömmer du om att göra här?

– Lära känna Centrumkyrkans unika roll i Guds plan för Mariannelund. Hitta vägar för större öppenhet mellan församlingen och samhället, så att vi både kan vara till välsignelse för fler och också själva bli välsignade av vad andra har att ge i nya relationer och oväntade vänskaper.

Vilka är dina tankar om att bo i Mariannelund?

– Vi ser båda fram emot att bo i Mariannelund. Det är en härlig ort med sköna människor och en hel del spännande järn i elden. Vi kommer att bo på övervåningen i järnvägsstationen, med utsikt över rusande godståg och en välbekant liten konsthall.

Favoritbibelord?

– För tillfället är det nog Efesierbrevet 3:20-21:
Han som verkar i oss med sin kraft och förmår göra långt mer än vi kan begära eller tänka, hans är härligheten genom kyrkan och genom Kristus Jesus, i alla släktled i evigheters evighet, amen.

PERSONLIGT

Ålder: 29 år

Familj: Jag och min hustru Matilda (f.d. Karlsson).

Kommer senast från: Linköping, Östergötland.

Intressen: Musik, språk, människor, skogsbruk, orientering, gamla båtar, böcker, film, historia, psykologi, sociologi, mat-och-logi, himmel och jord och allt däremellan (jag har generellt på tok för lätt att intressera mig för saker…).

Beskriv dig själv med tre ord: Social, passionerad och lite disträ.

Smultronställe i Mariannelundsbygden: Jag har inte hunnit bekanta mig riktigt med bygden än, men efter 20 minuter i Skäggsjögle är man som nyfödd.