Ny predikoserie

Doldisar & förebilder

I en berättelse, vare sig vi talar om en bok, tv-serie eller en film, så finns i regel en huvudrollsinnehavare som fångar vår uppmärksamhet. I den tidiga kyrkan kan vi lätt att identifiera personer som Petrus och Paulus som den typen av huvudrollsinnehavare. Det är omkring dem som väldigt mycket händer, och det är genom deras ord som vi lär känna en stor del av evangeliet om Jesus. Samtidigt så finns en mängd människor runtomkring Petrus och Paulus som gjorde betydande saker i den tidiga kyrkan utan att få samma uppmärksamhet. De spelar så att säga biroller, sett till textutrymmet de får i Nya testamentet. Vi tror att många av dessa kan lära oss en del om att vara trogna efterföljare till Jesus, även när vi inte står i berättelsens centrum. Under tre söndagar vill vi nu zooma in på några av dessa doldisar och förebilder.

30/4 Barnabas – Att vara bärare av tröst och uppmuntran
Emil Jonzon